Renhållning, snöröjning och sophämtning
Gångvägar, trottoarer, parkeringar, gränder och gator i området
Snöröjning och renhållning av gränder, intilliggande gångvägar, trottoarer samt din parkeringsplats är varje enskild fastighetsägares ansvar. Av praktiska skäl sköts dock gemensamt via av samfälligheten upphandlad entreprenör. Skulle entreprenören missa får vi själva hugga tag i spade, salt och grus - huvudsaken är att ingen kommer till skada så om
Besöksplatserna hjälps vi åt att skotta då dessa kan vara upptagna och därmed är svåra att lägga över på en entreprenör.
Kommunen sköter renhållningen och halkbekämpning på körbanorna i området, men inte på de gångbanor och parkeringsytor som tillhör föreningen. Tills vidare har vi dock ett avtal med en entreprenör som sköter snöröjningen åt oss under perioden 1 november till 31 mars.
Följande ytor omfattas för närvarande av snöröjningen och kommer även att flisas/sandas av entreprenören:
Samtliga trottoarer
Samtliga gångar till och mellan radhusen
Infart till parkeringsplatser och den öppna ytan mellan parkeringsrutorna.
Respektive p-ruta (där bilen parkeras) skottas av ägaren själv.
Snöröjning ska utföras när snödjupet överstiger 3 cm och senast tolv timmar efter snöfall. Sand- och flissopning utförs under april månad.Vår snöröjningsleverantör är försäkrad och övertar därigenom det ansvar som respektive fastighetsägare har beträffande snöröjning och eventuella olyckor.
Då besöksplatserna kan vara upptagna ingår inte heller dessa i snöröjningen. Därför är det bra om vi tillsammans hjälps åt att skotta dessa platser.
Sophämtning
Under våren 2025 kommer kommunen att införa hemsortering för villa- och radhusägare i vårt område.
För att utvärdera intressetet för en gemensam sophanteringslösning delades det i september 2024 ut ett frågeformulär, se dokument nedanför
Svar skall vara Sofia Edvardsson, Blacktjärnsgatan 5C tillhanda senast 2024-09-22